Op 28 februari overleed ere- burger Walter Plaetinck: stichter en bezieler van het Bakkerijmuseum

Klein eerbetoon aan de Heer Plaetinck.

(gemeenteraad 26 maart 2018)

Walter Plaetincks passie voor de bakkerij en haar geschiedenis begon reeds op jonge leeftijd. Als bakkerszoon ging hij aanvankelijk in de leer bij zijn vader, die een bakkerij runde in Evergem. Later werd hij vertegenwoordiger voor Puratos. In die hoedanigheid legde hij veel contacten met bakkers over heel België. Zij boden hem regelmatig oude bakvormen, speculaasplanken en ander bakerfgoed aan. De rest is natuurlijk geschiedenis: de collectie van Walter Plaetinck groeide uit tot de grootste collectie bakerfgoed van België. Aanvankelijk vond deze uitzonderlijke verzameling haar onderkomen bij de firma Puratos zelf. Uiteindelijk zou Walters levenswerk in 1985  tentoongesteld worden in de Zuidgasthoeve in Veurne, het huidige Bakkerijmuseum.

Walter Plaetincks passie, inzet en energie vormen de basis voor het ontstaan en de groei van het Bakkerijmuseum. Zijn gedrevenheid, doorzettingsvermogen en enthousiasme zullen ons blijvend inspireren.

Walter was de eerste conservator van het bakkerijmuseum met als naam vzw Bakkerijmuseum Walter Plaetinck Zuidgasthuishoeve.

Walter werd ere-burger in 2006 op dat moment was ik bestuurder van het museum en schepen.

De Heer Plaetinck werd begraven op 7 maart.

De stad stuurde een rouwkrans en zelf mocht ik in Wenduine de stad vertegenwoordigen.

Rust zacht, Walter, je levenswerk in Veurne leeft voort.

Jef Goens, voorzitter gemeenteraad

(info: o.a. uit Nieuwsbrief Bakkerijmuseum)